Перейти до основного вмісту

Імплементація законодавства ЄС у сфері ВДЕ в рамках євроінтеграційного курсу України

04 грудня 2025, 15:05

Україна виконує свої зобов’язання в межах Енергетичного Співтовариства та крок за кроком наближає законодавство до стандартів ЄС. Один із ключових етапів – імплементація Директиви RED II/RED III, яка визначає сучасні правила розвитку відновлюваної енергетики в Європі.

Основним актом у цій сфері є Директива (ЄС) 2018/2001 (RED II), оновлена у 2023 році (RED III). Відповідно до рішень Енергетичного Співтовариства, її положення мають бути імплементовані всіма країнами-сторонами. Для України це також є частиною виконання Глави 15 «Енергетика» в рамках переговорного процесу щодо вступу до ЄС.

Крім того, RED доповнюється актами Комісії ЄС, які мають також мають бути імплементовані в рамках переговорів про вступ, зокрема Делегований Регламент Комісії (ЄС) 2021/2003, Делегований Регламент Комісії (ЄС) 2019/807, Делегований Регламент Комісії (ЄС) 2023/1184, Делегований Регламент Комісії (ЄС) 2023/1185, Регламент Комісії (ЄС) № 1307/2014, Імплементаційний Регламент Комісії (ЄС) 2022/996, Делегований регламент Комісії (ЄС) 2023/1640, Делегований Регламент Комісії (ЄС) 2022/342.

Чому це важливо?

Україна взяла зобов’язання гармонізувати правила розвитку ВДЕ, схеми підтримки, дозвільні процедури та механізми гарантій походження з європейськими стандартами. Це необхідно для:

  • виконання норм Енергетичного Співтовариства та Угоди про асоціацію з ЄС;
  • виконання індикатора 10.3 Плану України – Ukraine Facility;
  • виконання Планів дій Уряду, Планів законопроектної роботи ВРУ на 2024–2026 роки, Національного плану дій з ВДЕ;
  • забезпечення прозорих правил для інвестицій у відновлювану енергетику;
  • інтеграції українського ринку електроенергії в європейський.

Поточний стан імплементації

За даними Енергетичного Співтовариства за 2024 рік, рівень імплементації законодавства у сфері ВДЕ становить 61%. Зокрема:

  • 85% – встановлення цілей до 2030 року;
  • 62% – якість схем підтримки;
  • 75% – підтримка активних споживачів та спільнот;
  • 70% – впровадження гарантій походження;
  • 15% – критерії сталості біопалив, біоридин та палив з біомаси;
  • 50% – розвиток ВДЕ у системах опалення та охолодження.

Що передбачає законопроєкт

Міненерго розробило законопроєкт №14271 “Про внесення змін до деяких законів України щодо імплементації законодавства Європейського Союзу у сфері відновлюваних джерел енергії”, який імплементує ключові положення RED II/RED III та пов’язаних регламентів ЄС. Документ, зокрема, передбачає:

  • Узгодження термінології у сфері ВДЕ з європейською:

документ вводить сучасну європейську термінологію щодо схем підтримки, спільнот відновлюваної енергії, біопалив, біорідин та палив з біомаси, енергії холодопостачання, теплових насосів тощо;

  • Визначення методики розрахунку валового кінцевого споживання енергії з ВДЕ та формування національного цільового показника:

Визначається порядок розрахунку частки ВДЕ відповідно до Директиви у секторах електроенергетики, теплопостачання, транспорту, промисловості та будівель, а також спеціальні методики для ГЕС та ВЕС, холодопостачання, виробництва відновлюваних палив небіологічного походження та оцінки їх викидів

  • Визначення спільнот відновлювальної енергії та їх особливостей:

Передбачається створення спільнот ВДЕ – організацій, які можуть виробляти, використовувати, продавати та зберігати енергію з відновлювальних джерел. Законопроєкт передбачає їх право на підтримку за результатами аукціону.

  • Статистичні трансфери між державами:

Впроваджується механізм статистичного трансферу між державами передбачає дозволяє державам-членам ЄС та Україні передавати статистичне значення щодо енергії виробленої з відновлювальних джерел.

  • Спільні проєкти та спільні схеми підтримки

Передбачається можливість реалізації спільних ВДЕ-проєктів та використання спільних схем підтримки з країнами ЄС або Енергетичного Співтовариства із прозорим механізмом підрахунку виробленої енергії та звітування.

  • Визначення спеціальних зон прискореного розвитку ВДЕ, установок зберігання енергії та мережевої інфраструктури:

Передбачається визначення окремих територій для розвитку ВДЕ, УЗЕ та мережевої інфраструктури, а також зон прискореного розвитку ВДЕ. Пріоритет – штучним та забудованим територіям (дахи, парковки, промзони), шахтам тощо.

  • Впровадження основних принципів дозвільних процедур:

Встановлюються загальні строки видачі дозволів. Для проектів в знаходяться в зонах прискореного розвитку ВДЕ – не більше 12 місяців; для проектів ВДЕ, розташованих поза відповідними зонами, не більше 24 місяців; для проектів СЕС – не більше 3 місяців незалежно від розташування. Дозвільні процедури запроваджуються за принципом єдиного вікна, та передбачається визначення контактного органу, який супроводжуватиме інвесторів.

Оцінка впливу на довкілля у зонах прискореного розвитку ВДЕ проводиться відповідно до вимог чинного законодавства.

  • Публікація даних про частку ВДЕ та викиди парникових газів:

Визначається зобов’язання операторів мереж публікувати дані щодо частки ВДЕ, а також про викиди парникових газів у складі електроенергії. 

  • Навчання та кваліфікація фахівців:

Визначаються особливості підтвердження кваліфікації фахівців, які планують займатися встановленням і проектуванням систем централізованого теплопостачання, сонячних фотоелектричних систем, УЗЕ та зарядних станцій.

  • Критерії сталості та скорочення викидів для біопалив і біомаси:

Розширюються критерії сталості з рідкого біопалива та біогазу на всі біопалива, біорідини та палива з біомаси. Він також визначає порядок підтвердження відповідності цим критеріям та вимоги до оцінки земельних ділянок згідно з регламентами ЄС.

Імплементація законодавства ЄС у сфері ВДЕ забезпечить виконання зобов’язання України за Договором про заснування Енергетичного Співтовариства та Угодою про асоціацію з ЄС, гармонізує українське законодавство з сучасними нормами Європейського Союзу у сфері ВДЕ та створить умови для подальшого розвитку відновлюваної енергетики. Це також є необхідною умовою для імплементації норм ЄС у межах глави 15 «Енергетика» переговорного процесу щодо вступу до ЄС та для виконання Плану України.